Als bedrijf dien je voeling te krijgen met wat het betekent als dingen min of meer vanzelf gaan. Oefenen met eenvoudige oplossingen helpt. Denk aan klanten zelf een afspraak laten boeken via de website. Het (semi) automatisch opvolgen van een offerte op basis van berekeningen die 'klaar staan' is voor vaak voorkomende werken doorgaans goed te bouwen. Je gaat veel tijd besparen als je niet elke keer moet knippen en plakken, maar de offerte op basis van de vereisten je aangeboden wordt voor nazicht om ze dan uit te (laten) sturen. Weer iets anders is het versturen van gepersonaliseerde e-mails vanuit een database. Een stap verder is het koppelen van een email met daarin een specifieke tekst en of met een link naar een bijlage en de keuze uit verschillende acties al naar gelang 'het scenario'. De gebruiker kiest en de systemen doen automatisch de rest daarna.
Mijn ervaring is dat vanaf dat je klanten toont dat elke aanvraag en elke offerte bewaard wordt, net als de achterliggende berekening, er een nieuwe vorm van inzicht ontstaat. Dit als alternatief voor een Excel file om iets in uit te rekenen, het resultaat over te typen in een document, hier een PDF van te maken en deze als bijlage te versturen.
We hebben wat
voorbeelden bij elkaar gezet. Laat je inspireren. En wat betreft
kosten, duur hoeft het niet te zijn. Je kan ook best veel zelf.